„Boh stvoril všetkých mužov a ženy na svoj obraz a podobu“

Kardinál Müller a biskupi v poľskej Bazilike minor Panny Márie

 Piekary Śląskie,18.8.2024(kath.net/pl)

My kresťania nereagujeme na výsmech našej viery a sociálne vylúčenie a často aj krvavé prenasledovanie rovnakými nemorálnymi prostriedkami. Neodplácame zlým za zlé ale tak ako Ježiš zlo premáhame dobrom. Veci sa vo svete nezlepšia, ak budeme pokračovať v špirále násilia, zlomyseľnosti, klamstva a nenávisti.“

Vyhlásil v homílii emeritný prefekt Kongregácie pre náuku viery kardinál Gerhard Ludwig Müller na pontifikálnej svätej omši v Piekary Slaskie pri poľských Katoviciach. Veľká každoročná púť pre ženy a dievčatá do Svätyne Matky spravodlivosti a lásky, mala tento rok motto: „Som v Cirkvi, preto kráčam…“ v nadväznosti na aktuálny pastoračný program cirkvi v Poľsku a novú evanjelizáciu.  Na podujatie pod holým nebom prišlo okolo 50 000 veriacich, hlavne žien a dievčat aj mnohí biskupi a kňazi. Okrem pontifikálnej omše bola na programe modlitba ruženca, mariánska procesia a katechézy. Veľkú udalosť vysielali naživo viaceré médiá.

Pápež František poslal pútnikom srdečné pozdravy so slovami: „Povzbudzujem vás, aby ste vo svojej rodine a v spoločnosti s radosťou vydávali svedectvo o evanjeliu,“ ako informoval Vatican News v poľskom vydaní.

 Kath.net uvádza homíliu kardinála Gerharda L. Müllera. 

Drahé sestry a bratia v Pánovi Ježišovi, Synovi Márie!

Náš Pán a Spasiteľ Ježiš Kristus ohlasoval Božie kráľovstvo vo svojom verejnom živote a dobre robil všetkým, najmä chorým a trpiacim. A predsa ho politickí vládcovia a ideologické elity odmietli, odsúdili, posmievali sa mu a vystavili ho hroznej smrti na kríži.

My kresťania nereagujeme na výsmech našej viery a sociálne vylúčenie a často aj krvavé prenasledovanie rovnakými nemorálnymi prostriedkami. Neodplácame zlým za zlé, ale tak ako Ježiš zlo premáhame dobrom. Veci sa vo svete nezlepšia, ak budeme pokračovať v špirále násilia, zlomyseľnosti, klamstva a nenávisti.

Všetci vďačíme za svoju spásu odpusteniu našich hriechov skrze večného Božieho Syna, ktorý bol ukrižovaný a vstal z mŕtvych. On je Slovo, ktoré skrze pôsobenie Ducha Svätého vzalo na seba naše ľudské telo a krv od Panny Márie. A tak žil medzi nami ako pravý človek až do svojej nespravodlivej smrti na kríži. Keby sa Boh zjavil vo svete v pozemskej moci a slávy, masy a elity, ktoré  svetu vládnu, by mu padli k nohám a ukázali by mu takú formu kultu osobnosti, na akú sme u totalitných vodcov boli zvyknutí. Boh však nechce lichotivé chvály, ale skôr nám pomáha mať slobodu viery a silu nádeje, ktorá sa zdokonaľuje v láske.

Postaviť sa pod Ježišov kríž a neutiecť ako zbabelec, to je to, čo robí skutočného kresťana. Povedal to Dietrich Bonhoeffer, protestantský pastor v nacistickom väzení predtým, ako bol zavraždený na Hitlerov osobný príkaz. Ale v skutočnosti ako mučeník Krista, vydal svoj život za pravdu.

Na Ježišovom kríži a vo svetle jeho zmŕtvychvstania nám Boh zjavuje nielen odpustenie hriechov a  naše narodenie pre večný život. Boh nám ukazuje aj mimoriadne charizmy žien alebo, ako povedal pápež Ján Pavol II., náboženského génia žien. Muži zlyhali a museli sa naučiť, že od Boha nič nezískali pre svoju väčšiu fyzickú silu, ale že za všetko vďačia čisto jeho milosti.

Apoštol Judáš, ktorého si vybral sám Ježiš, zradil Ježiša, pretože chcel využiť svoje strategické úvahy na to, aby vnútil Ježišovi svoju predstavu o politickom Božom kráľovstve.

Apoštol Peter, ktorého Pán urobil skalou, na ktorej postavil svoju Cirkev, ho zaprel zo strachu a starosť o seba a ostatní učeníci utiekli, keď videli, že Ježiš bol vydaný svojím sudcom.

 Na Kalváriu nasledovali Ježiša iba ženy z Ježišovho najbližšieho okruhu. A je tu jeho Matka Mária, ktorá stála pod krížom a ktorej zveril celú Cirkev –  do jej materinskej starostlivosti v podobe milovaného učeníka.

Naša katolícka oddanosť Márii je imúnna voči všetkým možným falošným námietkam, najmä dnes zo strany protikresťanskej ideológie woke a gender. Prirodzené pohlavie a to, že sme mužom alebo ženou, nie je sociálnou konštrukciou, ale vyjadrením Božej múdrosti, ktorá dáva mužovi veľkú príležitosť stať sa otcom a správať sa otcovsky k iným tak, ako žena dostáva príležitosť byť matkou detí a zdokonaliť svoj charakter skutočne ženským a materinským správaním. Ak aj muži a ženy nevstúpia do manželstva kvôli sľubu zasvätenia a teda nestanú sa biologickými otcami a matkami, tak plnia svoje mimoriadne poslanie. Kňazovi záleží na blahu a spáse tých, ktorí sú s ním ako duchovnému otcovi zverených veriacich.

Mária je iste Matkou Cirkvi vo všetkých národoch. Ale najmä katolícke Poľsko si uctieva Máriu ako poľskú Kráľovnú. To znamená, že Poľsko vďačí za svoju historickú existenciu, svoju kultúrnu identitu a svoju osobitnú úlohu v Európe katolíckej viere, ktorá našla svoje najjasnejšie vyjadrenie v Panne Márii, Božej Matke. Bez katolíckej viery by Poľsko kvôli svojvoľnej moci svetských vládcov zmizlo z mapy dejín. Krajina bola 123 rokov rozdelená a jej jazyk ohrozovali germanizačné a rusifikačné plány. Po vzkriesení Poľska ako suverénneho štátu v roku 1918 bola existencia ľudu a krajiny opäť ohrozená dvoma najkrvavejšími ateistickými diktatúrami a bola nenávidená predovšetkým ako katolícka bašta vo východnej Európe. A každý, kto si dnes myslí, že musí modernizovať Poľsko kultúrou woke v mene neo-ateistickej kultúrnej revolúcie, odrezáva Poľsko od jeho kresťanských koreňov. A strom bez koreňov dáva najskôr nejedlé ovocie a potom už nedáva nijaké ovocie.

Katolícka viera pochádza zo zjavenia Boha v Ježišovi Kristovi. On je jeden Boh s Otcom a Duchom Svätým. Len do neho môžeme vkladať nádej v život a v smrť. A Ježiš, narodený z Márie, s telom a krvou, svojou ľudskosťou a božstvom, je skutočne prítomný pod spôsobom chleba a vína vo svätej omši. Eucharistia je pokrm a nápoj pre večný život.

Slovami Druhého vatikánskeho koncilu: Mária je znamením istej nádeje a útechy pre putujúci Boží ľud.

Ako Ježišova matka, už telom i dušou oslávená v nebi, je obrazom a počiatkom Cirkvi, ktorá má byť dokončená v budúcom veku, tak ona medzitým žiari tu na zemi až do príchodu dňa Pána (2 Pt 3,10) ako znamenie spoľahlivej nádeje a útechy pre putujúci Boží ľud …

„Všetci veriaci v Krista nech sa obracajú na Božiu Matku, Matku ľudí, s naliehavými a vrúcnymi prosbami, aby ona, ktorá svojimi modlitbami pomáhala pri počiatkoch Cirkvi, aj teraz, povýšená v nebi nad všetkých svätých a anjelov, orodovala v spoločenstve svätých u svojho Syna, dokiaľ sa všetky rodiny národov – tak tie, ktoré sa honosia kresťanským menom, ako aj tie, ktoré ešte nepoznajú svojho Spasiteľa – šťastne nezhromaždia v pokoji a svornosti do jediného Božieho ľudu na slávu Najsvätejšej a nedeliteľnej Trojice ( Lumen gentium 69).

-zg-